Search engine optimization (Seo) - Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi yleisesti

Hakukoneoptimoinnissa pyritään mahdollisimman tarkasti kertomaan hakukoneelle tehdyn hakusanan paras mahdollinen vaihtoehto. Käytännössä koko prosessin on tarkoitus kertoa hakusanan takana olevalle henkilölle mahdollisimman vastaava vastaus etsimäänsä asiaan.
Hakukone etsii hakemistostaan kaikki sivut, joissa hakusana esiintyy ja sijoitukset määräytyvät monimutkaisen algoritmin mukaan, joihin vaikuttavat myös seikat kuten esimerkiksi sivun luotettavuus, jota kerääntyy ajan kanssa, mikäli sivusto pysyy asiallisena.
Lyhyen avainsanan optimoiminen varsinkin uudelle sivustolle on erittäin haastavaa jo pelkästään edellisen kohdan esimerkin mukaan, joten on huomattavasti parempi vaihtoehto keskittyä pidemmän avainsanan optimointiin joka koostuu lauseista.

Hakukoneoptimoinnin tavoite

Optimoinnin tavoitteena on saada sivusto mahdollisimman hyvälle sijoitukselle hakutuloksessa, jotta mahdolliset asiakkaat tai tietoa etsivät henkilöt löytäisivät sivustolle.
Jokainen sivustolla käynyt henkilö on tärkeä, sillä esimerkiksi google search console näyttää mikä hakusana on tuonut sivustolle käyttäjiä.

Hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä, jossa optimoinnin tulokset näkyvät vasta kuukausien päästä johtuen seuraavista asioista.
Hakukoneet eivät huomioi muutoksia heti ja muutoksien aiheuttama tulos vaihtelee. Joten optimointia tehdään pitkän kaavan mukaan.
Mikäli kyseessä on täysin uusi sivusto, niin sivustolla ei ole “luottopisteytystä”. Pisteytys nousee ajan myötä sivuston käyntien, luotettavuuden ja jatkuvan päivitysten seurauksena.
Sivustoon tehtävät muutokset voivat itsessään viedä paljon aikaa.

Mikäli sivusto onnistuu tavoittamaan hyvän sijoituksen, mutta sisällön jatkuva muutos / päivitys lakkautetaan, niin se tulee ennenpitkään menettämään sijoitustaan kilpailun ja vanhentuneen sisällön edellyttämänä.

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Suurinosa asiakkaista tai tiedon hakijoista aloittavat etsimisen hakukoneesta ja vertailevat haussa vastaavia tuotteita tai palveluita. Hakukoneoptimoinnissa pyritään siihen, että sivusto näkyy parhailla sijoituksilla kasvattaen mahdollisuutta ostopäätöksiin.

Hakukoneoptimoinnilla vaikutetaan ainoastaan orgaaniseen eli maksuttomiin hakutuloksiin. Käytännössä pyritään hakemaan pelkästään “ilmaista näkyvyyttä”.
Mikäli sivusto näkyy ilman mainosta ensimmäisten hakutulosten joukosta, kertoo se myös tiedon hakijalle, että kyseinen verkkosivu on mahdollisesti laadukkaampi tai luotettavampi kuin vastaavat haussa näkyvät.

Optimoinnissa nostavaksi tekijöiksi todettuja keinoja

Tekninen optimointi

Sivuston rakenne

Sivuston rakenteessa sisäisen linkityksen on suositeltavaa olla maksimissaan 3 alasivua syvä. Samaa ei kuitenkaan voi olettaa verkkokaupasta, jossa tuotekategoriat ja niiden haku on hyvä erotella tarkasti... kohtuudella kuitenkin.
esim. https://www.esimerkkikauppa.fi/housut/farkut/miesten-farkut/...

Responsiivisuus

Yhä useampi hakukoneen käyttäjä tekee haun mobiililaitteella ja koska laitteiden näyttöjen koot vaihtelevat jokaisella valmistajalla, on erittäin tärkeää tehdä sivuston käytettävyys helpoksi näyttökoosta riippumatta.
Google pisteyttää sivuston myös mobiilissa, joten sijoitus putoaa hakutuloksissa jos mobiilisivu ei ole käytettävyyden kannalta hyvässä kunnossa.

Tiedostojen pakkaus

Tyylitiedostojen ja kuvien pakkaus eli tiedostokokojen minimointi vaikuttaa paljon sivun latausnopeuteen. Pakatut tiedostot latautuvat nopeammin ja sivuston käytettävyys nousee joissakin tapauksessa huomattavan paljon.

Https-salaus

SSL-salaus vaikuttaa sivuston tietoturvaan. esimerkiksi täytetyn lomakkeen lähettäminen sivustolla lähetetään salatun yhteyden läpi, eikä siihen pääse ulkopuolinen taho kiinni.
SSL-salaus kasvattaa myös hakukoneissa pisteytystä tietoturvallisuuden ohessa.
Salausta laittaessa sivustolle on tärkeää muistaa ohjata kaikki liikenne https alkuiselle sivustolle. Mikäli sivulle pääsee http- alkuisellakin ilman ohjausta https -sivulle, voidaan se indeksoida kahdesti vaikuttaen sijoituksiin hakukoneissa.

Ohjaukset

Sivusto on hyvä ohjata joko heittomerkin kanssa loppuiseen osoitteelle tai ilman. Mikäli molemmat ovat käytössä, voidaan jokainen sivu indeksoida kahdesti hakukoneissa.

Palvelin

Palvelimen teho ja sijainti vaikuttavat suurimmassa määrin sivuston latausnopeuteen. Hidas sivunlataus vaikuttaa käyttökokemukseen ja mahdollisen asiakkaan menetykseen ennen kuin sivusto on ehtinyt edes latautumaan.

Schema.org ja google search console data highlighter

Sivustolle lisätyt ohjeet hakukonerobotin helpottamiseksi saattavat auttaa löytämään sivusto paremmin paikallisissa hauissa.

WordPress-sivuston nopeuttamiseksi

Mikäli sivulla on käyttämättömiä plugineita, niin sivuston latauksen nopeuttamiseksi ne on suositeltavaa poistaa kokonaan.

Sisäinen optimointi

Informaatiota on liikaa vasta, kun sama asia toistuu

  • Tuotetta tai palvelua, jota tarjotaan asiakkaalle sisällöllä, josta ei jää mitään kysyttävää voidaan todeta riittäväksi määräksi informaatiota.
    Sisällön määrä palvelee asiakasta, hakukonetta ja tiedon hakijaa.

Otsikot

  • Pääotsikko kertoo kyseinen sivun sisällön: Optimoinnissa otsikko on hyvä miettiä “long tail”-tyylillä.
    esim. Yksiselitteinen “Vuokra-autot” on vaikea sijoittua näkyvästi, verrattaen “Varsinais-Suomen vuokra-autot”  joka kertoo enemmän ja nostaa sijoitusta paikallisessa haussa.
  • Alaotsikot kannattaa miettiä täsmentämään vielä paremmin kyseisen kohdan sisältöä.

Tekstisisältö

  • Yhden avainsanan viljeleminen ilman järkevää kontekstia aiheuttaa enemmän hallaa, kuin hyötyä. Kyseinen tapa aiheuttaa "ylioptimointia", joka laskee hakukoneissa sijoituksia.
  • Etusivulla on hyvä kertoa lyhyesti ja viedä linkillä sisällöltä rikkaampaan artikkeliin / sivuun.
  • Artikkelissa voi myös tuoda esille avainsanoja lihavoituna tai kursivoituna rajoitetusti, ettei se häiritse lukijaa.
    Sisällön täytyy olla omin sanoin kirjoitettu. Mikäli teksti on kopioitu toiselta sivulta, niin pisteytys laskee huomattavasti. Pahimmillaan google sakottaa, kunnes sisältö on muokattu / korjattu / poistettu kokonaan.
  • Kuvien alt tekstit: botti ei tiedä mitä kuvassa näkyy, (ainakaan monipuolisemmin, kuin sen voi itse kertoa) joten kuville kannattaa kirjoittaa mahdollisimman tarkka kuvaus.
  • Sivujen metatiedot: Meta otsikko on erittäin tärkeä hakukoneoptimoinnin kannalta. Otsikkoa kirjoittaessa kannattaa sen pituus lähennellä 70 merkkiä sisältäen tärkeät avainsanat. Ylittäessä 70 merkkiä menee otsikko “...”- merkeillä poikki ja se voi vaikuttaa negatiivisesti hakukoneiden kautta tulevien kävijöiden määrään.
  • Meta kuvaus on lähinnä myyntipuhe google haussa, mutta siihen on myös kannattavaa sijoittaa avainsanoja. Tällä hetkellä sopiva määrä on 160 merkkiä, jotta teksti näkyy ilman että se olisi pätkitty.
  • Yrityksen sijainti ja käyntiosoite. Yritys näkyy paremmin paikallisessa haussa mikäli osoite on määritettynä sivuilla

Sivuston ulkopuolinen optimointi

Sosiaalinen media

  • Aktiivinen sosiaalinen media lisää kiinnostusta ja tuo sivulle käyntejä nostaen sivuston arvostusta.

Sivuston lisäys google search consoleen

  • Sivustolle tehtyjen lisäyksien jälkeen on kannattavaa indeksoida se uudelleen google search consolessa. Google saa tiedon, että sivustoa pidetään yllä ja samalla voi selvittää onko sivustolle tullut virheitä search consolessa.

google analytics lisäys sivustolle.

 

Ulkopuolinen linkitys sivuille

  • yrityshakupalvelut
  • yhteistyökumppanit
  • jokin muu sivu, jossa on hyvä domain pisteytys. Linkitys huonolta sivustolta voi olla enemmän haitaksi, joten linkkien viljely ei ole mitenkään suositeltavaa.

Google my business tili ja applen vastaava business tili.