Hakukoneoptimointi analyysista toteutukseen

Asiakkaat etsivät tuotteita ja palveluita ensisijaisesti hakukoneiden avulla. Salskean hakukoneoptimoinnilla parannat yrityksesi näkyvyyttä Googlessa ja saat uusia asiakkaita vierailemaan sivuillasi.

Hakukoneoptimointi koostuu useasta eri osa-alueesta. Teemme hakukoneoptimointia sivujen tekniikan ja sisältöjen kannalta. Palvelumme perustuu vankkaan kokemukseen ja näkemykseen siitä, miten yritys saa tuotteensa parhaiten hakutulosten kärkeen. Asiakkaamme ovat tälläkin hetkellä erittäin näkyvillä paikoilla Googlen palveluissa.

Parhaat tulokset hakukoneoptimoinnilla saavutetaan työskentelemällä määrätietoisesti pitkän tähtäimen suunnitelmalla. Yhdessä yössä ei nousta Googlen ensimmäiselle sivulle, mutta näkyviä tuloksia voidaan oikeilla toimenpiteillä saavuttaa nopeastikin.

SEO-analyysi

Saat arvion nettisivustosi hakukonenäkyvyydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä.

Salskean tekemä SEO-analyysi sisältää sivustosi lähdekoodin ja sen tekstisisällön huolellisen läpikäynnin ja raportoinnin. Yrityksesi saa konkreettiset ohjeet siitä, mitä sivustolla tulisi tehdä löydettävyyden parantamiseksi.

 

Jatkuva optimointi

Pysyminen hakutulosten kärjessä vaatii säännöllistä optimointityötä.

Analysoimme säännöllisesti sivustosi tekniikan ja tekstisisällön sekä toteutamme löydettävyyttä lisäävät toimenpiteet puolestasi sekä ohjeistamme sinua tarvittaessa.

 

Hakukoneoptimointi yleisesti

Hakukoneoptimoinnissa pyritään antamaan mahdollisimman tarkasti hakukoneelle syötetyn hakusanan paras mahdollinen vastine.

Tähän vaikuttavat erilaiset seikat, kuten millaisilla hakusanoilla käyttäjä on etsinyt aikaisemmin hakukoneesta ja mistä sijainnista haku on tehty.
Esimerkkinä: käyttäjä tekee Google haun Turun keskustassa hakusanalla mainostoimisto. Hakukoneet näyttävät sijainnin perusteella hakutuloksissa lähimmät mainostoimistot todennäköisimmin hyvillä sijoituksilla. Paikannustiedot yhdistettynä hakutulokseen on parempi, kuin jos käyttäjä tekisi hakukoneeseen haun mainostoimisto turku ilman laitteen saamaa sijaintitietoa.

Käytännössä koko prosessin on tarkoitus kertoa hakusanan tehneelle henkilölle mahdollisimman vastaava sivusto tai vastaus etsimäänsä asiaan.

Usein näkee, että avainsanat jolla halutaan löytyä hakutuloksista puuttuvat sivustolta kokonaan. Mikäli haluamme löytyä hakukoneoptimointi turku avainsanalla Googlesta, meidän kannattaa sisällyttää se joko sisältötekstiin, otsikkoon tai meta otsikkoon. Hakukone etsii hakemistostaan kaikki sivut, joissa hakukoneelle kirjoitettu hakusana esiintyy ja sijoitukset määräytyvät monimutkaisen algoritmin mukaan. Esimerkiksi seikat kuten sivuston luotettavuus, jota kerääntyy ajan kanssa, mikäli sivusto ja sen linkitykset pysyvät asiallisena.

Lyhyen avainsanan optimoiminen varsinkin uudelle sivustolle on erittäin haastavaa jo pelkästään edellisen esimerkin mukaan, joten on huomattavasti parempi vaihtoehto keskittyä pidemmän avainsanan optimointiin, joka koostuisi useammasta sanasta.

 

Hakukoneoptimoinnin tavoite

Optimoinnin tavoitteena on saada sivusto mahdollisimman hyvälle sijoitukselle hakutuloksessa, jotta mahdolliset asiakkaat tai tietoa etsivät henkilöt löytäisivät sivustolle.

Jokainen sivustolla käynyt henkilö on tärkeä, sillä esimerkiksi Google Search Console ja Google Analytics näyttävät mitkä hakusanat ovat tuoneet sivustolle käyttäjiä, joten hakukoneoptimointia voi myös tehdä avainsanoilla, jotka eivät ole kyseisen sivuston ns. haluttuja avainsanoja.

  • Hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä, jossa optimoinnin tulokset näkyvät vasta viikkojen tai jopa kuukausien päästä.
  • Hakukoneet eivät huomioi muutoksia heti ja niiden aiheuttama tulos vaihtelee, joten optimointia tehdään aina pitkän kaavan mukaan.
  • Mikäli kyseessä on täysin uusi sivusto, niin sivustolla ei ole “luottopisteytystä”. Pisteytys nousee ajan myötä sivuston käyntien, luotettavuuden ja jatkuvan päivitysten seurauksena. Tätä pisteytystä voi nopeuttaa, jos sivustolle saadaan ulkoisia linkityksiä luotettavilta sivustoilta. HUOM! Ulkoiset linkitykset, jotka tulevat epämääräisiltä sivuilta voi vaikuttaa negatiivisesti sijoitukseen.
  • Riippuen optimoitavista avainsanoista, niin uusi sivusto voi kuitenkin näkyä nopeastikin yllättävän hyvillä sijoutuksilla hakukoneissa. Tähän vaikuttaa monta tekijää, mihin suuntaan sijoitus ajan kanssa kuitenkin lähtee siirtymään. Kuten esimerkiksi, jos optimoitavilla avainsanoilla kilpailijat päivittävät sisältöään, rakennetta tai saavat luotettavilta yhteistyökumppaneilta linkkejä sivuilleen.
  • Sivustoon tehtävät muutokset voivat itsessään viedä paljon aikaa.

Mikäli sivusto onnistuu tavoittamaan hyvän sijoituksen, ja sisällön jatkuva optimointityö lakkautetaan, niin sivusto tulee ennen pitkään menettämään sijoitustaan kilpailusta ja vanhentuvasta sisällöstä johtuen.

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Suurin osa asiakkaista tai tiedon hakijoista aloittavat etsimisen hakukoneesta ja vertailevat haussa vastaavia tuotteita tai palveluita.

Hakukoneoptimoinnissa pyritään siihen, että sivusto näkyy hyvillä sijoituksilla kasvattaen mahdollisuutta ostopäätöksiin tai informaation saamiseen.

Hakukoneoptimoinnilla vaikutetaan ainoastaan orgaaniseen eli maksuttomiin hakutuloksiin. Käytännössä haetaan “ilmaista näkyvyyttä”.
Sivusto joka näkyy ilman mainosta ensimmäisten hakutulosten joukossa kertoo tiedon hakijalle, että kyseinen verkkosivu on todennäköisesti laadukkaampi tai luotettavampi kuin muut hakutulokset.

Hakukoneoptimointia aloittavalle tai harkitsevalle

Koko prosessia voi verrata talon rakentamiseen.

Mikäli aloitat optimointia tai harkitset kyseistä palvelua, niin alla on lista lyhyesti, mitä on hyvä tietää.

  • Sivuston tekninen rakenne: Tähän voi listata monta asiaa, mutta lyhyesti; Vaikka talo on ulkoa nätin näköinen, voi sisältö paljastua täysin lahoksi tai homeiseksi. Toisinsanoen sivuston nopeus, käytettävyys ja sisältö vaikuttavat eniten näkyvyyteen.
    • Tähän liittyen: katso tästä linkistä sivuston nopeus, sekä googlen antama pisteytys teknisestä puolesta. Huom. vertaile sivustojen kokoa ja nopeuksia.
  • Jos sivustosi tekninen puoli on kunnossa, mutta sivut ovat palvelimella, joka on erittäin hidas menetät huomattavasti sivuston latausnopeutta.
  • Käytettävyydellä kannattaa miettiä sivujen määrää, sekä yleisesti visuaalista puolta. Mikäli sisältöä on todella paljon kannattaa miettiä miten jokaiseen osioon pääsee. Esimerkkinä, jos selaat sivua kännykällä ja joudut käyttämään aikaa tietyn asian löytämiseen kannattaa miettiä, kuinka parantaa tilannetta.
    • Visuaalisesta puolesta esimerkiksi efektien määrä kannattaa pitää minimissä, sillä efektit hidastavat sivun latausta sekä tarkoitus niillä on vain herättää kiinnostus tiettyyn asiaan. On kuitenkin selvää, että jos sivulla ei ole erilaisia osioita tai vaihtelua väreissä on siihen vaikea kiinnostua ja jatkaa lukemista.
  • Sisältöön liittyen; tavaraa on liikaa, kun asia alkaa toistumaan, mutta muuten on suositeltavaa kertoa mahdollisimman tarkkaan sillä se palvelee tiedon hakijaa sekä asiakasta.